Van een verkoper van zeemeerminstaarten tot de laatste maker van microfilm in Nederland. Ook in 2015 spraken we met een hoop interessante ondernemers. Een selectie van de leukste interviews.

Foodtrucks: leuke hobby of keiharde business?

Ze schieten als paddenstoelen uit de grond: foodtrucks. Naar schatting zijn er nu al meer dan 300 keukentjes op wielen in Nederland. Stagiair Guus de Jong ging naar het foodtruckfestival Rrrollend Leiden en sprak met culinaire ondernemers. “Je hebt enorm veel piraatjes gekregen die wel even denken te kunnen beginnen.” (link)

• Pas op met patenten: Nederlander ziet verkoop waterballonnen uiteenspatten

Een tros waterballonnen die je met een ring aansluit op de kraan, zodat je tientallen ballonnen tegelijk kunt vullen. Dat is een gat in de markt, dacht de Nederlandse ondernemer Ted Hartkamp (24). Hij liet de innovatieve waterballonnen maken in China. “De nieuwste zomerhit van 2015!” verkondigde zijn webshop quickiewaterballoons.nl. Totdat de Amerikaanse bedenker van het originele product zich meldde en hem dwong zijn handel te staken. Een lesje in octrooirecht. (link)

• Hoe een kleine hummusmaker uit Zaandam opbokst tegen een Europese gigant

Misschien heb je ze weleens in de supermarkt zien liggen: de ovale bakjes van Maza. Het Zaanse familiebedrijf is één van Europa’s grootste makers van hummus en andere mediterrane specialiteiten. Z24's Herwin Thole nam een kijkje in de fabriek en sprak met commercieel directeur Roberto Oberegger. "Het product moet centraal blijven staan. Wij raden werknemers ook aan om tussendoor te proeven." (link)

Volhouders: de laatste maker van microfilm in Nederland

Archieven worden massaal gedigitaliseerd, maar er is nog een klein marktsegment dat niet op wil geven. Microfilm is voor sommige gevallen nog altijd de beste oplossing. Z24's Jaap Meijers sprak met de laatste maker in Nederland van dit analoge opslagmedium: EMC in Lelystad. "Microfilm heeft een houdbaarheid van meer dan 500 jaar. Dat is bewezen met laboratorium-onderzoek. Er is geen enkel digitaal medium dat mij die zekerheid biedt." (link)

• HEMA-baas neemt Nederlandse winkels op de schop: 'We zijn te snel gegroeid'

Het was wederom geen denderend jaar voor winkelketen HEMA. Topman Ronald van Zetten moest het veld ruimen, zwarte cijfers waren ver te zoeken en de omzet stagneerde ondanks het openen van nieuwe vestigingen. Z24's Thijs Peters reisde naar Londen Stansted voor de opening van een nieuw HEMA-filiaal op de luchthaven. Daar sprak hij uitgebreid met de nieuwe topman Tjeerd Jegen. "In sommige vestigingen verkopen we nu appels en sinaasappels. Waarom? We moeten focussen op waar we goed in zijn: snoep, vleeswaren, gebak en wijn." (link)

• Hoe uitgeefstartup Readmore stilletjes het buitenland verovert

Een succesvolle eigen startup: welke ondernemende student droomt er tegenwoordig niet van? De 24-jarige Mick Niepoth is het gelukt met zijn bedrijf Readmore, dat software maakt om digitale magazines te ontwerpen die via het web of apps verspreid worden. Daarvoor moest hij wel twee keer het verdienmodel omgooien: 'pivoten', zoals dat in startup-jargon heet. Eerst richtte hij zich op clubblaadjes van sportverenigingen, nu gebruikt de Braziliaanse oliereus Petrobras zijn software om brochures te maken. (link)

• 't Gat in de markt: webwinkel voor zeemeerminstaarten

De dochter van Leo en Denise Bergsen wilde een zeemeerminstaart voor haar verjaardag, maar daar bleek vanuit Nederland moeilijk aan te komen. Nu bestiert het echtpaar de enige webwinkel voor zeemeerminstaarten in Nederland. Z24's Herwin Thole sprak met Leo Bergsen. "Het naaien hebben we uitbesteed, maar het inpakken en verzenden doen we nog zelf. Dat is best intensief naast je achturige werkdag." (link)

• Hollandse stroopwafel grote hit in VS, maar de concurrentie is moordend

De Hollandse stroopwafel is enorm populair in de Verenigde Staten. Z24's Jaap Meijers dook in de wereld van de ronde wafels met stroopvulling en ontdekte dat het een keiharde branche is. Eén stroopwafelbakker weigerde zelfs een interview: hij wilde de concurrentie niet wijzer maken. "Je moet weten dat er ten minste drie andere Nederlanders zijn die proberen door te breken met Nederlandse koekjes." (link)

Hoe deze Friese IT-ondernemer drie bedrijven opbouwde en verkocht voor miljoenen

De Friese IT-ondernemer Siebrand Dijkstra (46) maakte begin dit jaar opnieuw een klapper: een Amerikaanse partij nam voor ruim 15 miljoen dollar een belang van 40 procent in zijn bedrijf AppMachine. Het is het derde bedrijf dat Dijkstra vanaf nul heeft opgebouwd en van de hand doet. "Je hebt die filosofische uitspraak: succes is een reis en niet een bestemming. Dat is verschrikkelijk waar", aldus Dijkstra. "Anders was ik op mijn dertigste wel gestopt met werken. Toen had ik in principe al genoeg verdiend." (link)